Monday, August 17, 2015

Berpantang Ketika HAID

Pantang ketika haid.
Ramai dok tanya pasal pantang ketika haid yg viral di FB. Saya suka kalau bab2 berpantang ni. Baguslah nak berpantang. Maksudnya ada ikhtiar nak mencegah benda buruk dari berlaku kat kita kan. Tetapi validity (kesahihannya) perlu dikaji melalui pembacaan dan khidmat runding dengan bidan2 lama. 
Bagi saya, amalan berpantang ketika haid ni memang saya dah amalkan sejak kali pertama saya datang bulan. Amalan ini diajar oleh pengasas Nona Roguy, Datin Sh. Anisah Barakbah sendiri. (Saya pengguna Nona Roguy sejak usia 10 tahun)
Sejak kecil, setiap pagi bapak saya yang akan kejutkan saya. So....setiap kali waktu datang bulan, adalah lesen untuk saya bangun lambat sedikit sebelum ke sekolah.
Dialog kebiasaan kami selalunya berbunyi begini setiap 6.30 pagi.
Bapak: Akak....bangun kak....(ketuk pintu)
Saya: Harini akk tak leh solat. Period. (tarik gebor)
Kemudian pukul 7 saya akan dikejutkan lagi sekali (macamlah dapat tidur lagi 2 jam kan...😜😜😜). Tetapi bila saya bangun, air panas mandian telah tersedia buat saya di dalam bilik air. Bapak sibuk dengan cerek atas dapur yang berasap. Kami ketika itu memang tiada water heater. 
Yes....
Itulah amalan saya sejak dahulu. Bapak akan pastikan saya mandi air panas suam setiap kali saya datang bulan. Bukan ibu saya. Tetapi bapak saya.
Tetapi, ada suatu masa, bila attend ceramah datin, datin ada mention lagi bagus kalau hari pertama haid JANGAN mandi. So saya yang memang sediakala obsess dengan petua2 dari datin, sejak dari hari itu sehingga kini, memang tidak akan mandi pada hari pertama haid. Dan saya hanya akan lap2 je badan macam berpantang minggu pertama selepas bersalin. (Minggu pertama bersalin memang saya tak akan mandi. Just lap2.)
Rata2 customer saya sedia maklum. Jika sy datang bulan pada hari pertama saya akan minta cuti. Selain pantang si pengamal urut, rasanya tak selesa kot dengan tidak mandi nak mengulit minyak urut.
Alasan berpantang mandi air sejuk ini adalah kerana rahim akan menjadi bengkak dan lemah ketika haid. Jadi...jika mandi air sejuk....akan membuatkan rahim lebih tenat. Time datang bulan pun sama macam orang lepas bersalin. Tak boleh sejuk2. Tak boleh banyak main air. Badan kena sentiasa dalam keadaan panas. Kalau rajin tuam atau demah bahagian rahim lagi elok.
Kemudian bab pantang makan benda sejuk dan berangin. Yes. Pantang makan exactly macam orang dalam pantang bersalin. Even ikan gatal2 tak makan. Segala jenia seafood ayam berhormon daging akan dielakkan. Air gas...air ais semua tak makan. Urat tengah kembang. Nak kena jaga lebih.
Kemudian, pemakanan herba. Ini ibu memang jaga. Amalan herba yang membantu melancarkan perjalanan darah dan melawaskan pembuangan air besar sangat2 digalakkan ketika ini. Perlu diingatkan, tempoh darah haid ialah 14 hari. So selagi darah keluar dalam tempoh itu dikira normal meskipun rata2 wanita keluar haid paling normal 7 hari kan.
Melancarkan darah ni bukan hari ke 3 haid darah mesti kering. Itu mengeringkan darah. Masa saya sekolah menengah dulu ada kawan saya minum coke utk cepat2 berhenti darah haid. Dan yang paling kesian, amalan ini diajar oleh ibu beliau sendiri.
Darah haid dan nifas yang keluar dari rahim wanita bukan keluar sebab nak menyusahkan kita. Ia adalah cara Allah memudahkan penyakit keluar dari tubuh badan kita. Haid itu dikira rahmat bagi yang mengerti menghargai erti sebuah kesihatan.
So kenapa nak haid cepat2 kering? Yang penting ialah haid lawas dan habis keluar dari rahim. Darah haid yang tidak habis keluar akan terpendam balik dalam rahim dan meracun sistem rahim. Itu yang akan menyebabkan masalah2 rahim seperti cyst, fibroid, senggugut dan ketidak suburan.
Utk NRian...ingat. Masa haid amalkan Madu Tenaga Segar dan Akar Herbanika utk melancarkan pengeluaran darah haid. Anak dara ke...mak dara ke....abg dara ke.....selagi ada haid...korang pun blh amalkan. No problem. 
Dan kalau baca benda yg dok viral tu pun...bukankah benda2 tu juga dipantangkan ketika lepas bersalin? Hehehe. Ttp nak cakap disebabkan amalan benda2 tu menjadikan kanser atau ketumbuhan rahim a bit mislead sbb sebarang penyakit rahim, ia dipengaruhi oleh pelbagai faktor lain seperti pemakanan, lifestyle dan faktor hormon.
Tetapi amalan berpantang ketika haid ini terbukti mampu membantu mengatasi masalah ketidaklawasan haid, waktu haid yang tidak teratur, bau bangkai darah haid dan senggugut. Cubalah. Baru tau.
Sumber:
- Nasihat Datin Sh. Anisah Barakhbah
- Ensiklopedia Perbidanan Melayu
- Konsultasi dengan Sh. Nadiah Barakhbah
- Pengalaman sendiri
Disclaimer: Saya TIDAK IZINKAN mana2 pihak copy paste mana2 status saya atas tujuan pemasaran jualan produk kesihatan anda. Boleh kongsi sebagai perkongsian ilmu berpantang dan kesihatan wanita. Terima kasih.
Sumber: fb Siti Aishah

No comments:

Post a Comment